Hvordan jobber personalet i Tusenfryd med å forebygge mobbing i barnehagen

I Tusenfryd barnehage har personalet særlig fokus på arbeidet med å forebygge, avdekke, stoppe og følge opp mobbing. I hverdagen skjer dette på ulike måter, fra ulike perspektiv og ved hjelp av ulike metoder.





I Tusenfryd barnehage har personalet særlig fokus på arbeidet med å forebygge, avdekke, stoppe og følge opp mobbing
I hverdagen skjer dette på ulike måter, fra ulike perspektiv og ved hjelp av ulike metoder. 

Viktige faktorer for å lykkes er et bevisst forhold til arbeid med mellom annet: 

 

  • Et godt psykososialt miljø
  • Relasjoner og samspill 
  • Vennskap
  • Sosial kompetanse
  • Språk og kommunikasjon
Dette lærer barna best dersom foreldrene og de ansatte i barnehagen er autoritative voksne 
i samspillet med barna. 
 
Hva vil de si å være en autoritativ voksen? 
Den autoritative voksenstilen innebærer at den voksne viser varme og omsorg overfor barnet, samtidig som de er tydelige og grensesettende. Den varme og grensesettende voksne arbeider bevisst med å utvikle gode relasjoner til barnet og viser en aksepterende holdning.

 

Se artikkel: 
https://forskning.no/barn-og-ungdom-boker-partner/dette-er-

oppdragerstilen-som-fungerer/1871419

 
Hvorfor bør alle voksne strekke seg mot å bli mer autotitative i møte med barn?
Om de fire oppdragerstilene:
autoritativ, autoritær, ettergivende og forsømmenede 
(Baumrind teori).
 
 
 
 
Se filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=v_1xKUp-FkQ
 
 

 
 
 
Hvordan vet man om man er for eksempel autoritativ eller autoritær? 
Er det en test man kan ta? 

 

Se film:

https://ny.bufdir.no/foreldrehverdag/foreldrestiltesten/ 

 

I Tusenfryd barnehage er vi opptatt av at barna skal møte varme, grensesettende voksne som rettleder barna i deres sosiale utvikling.

Foreldre og ansatte i barnehagen må samarbeide og hjelpe barna til å lykkes i samspill med andre! 

Barnets trivsel er voksnes ansvar! 



Se film: 
https://www.youtube.com/watch?v=6YbdNDE4Tos

 

 

Inkluderende og trygt
Det står i Rammeplan for barnehager at vi skal legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet, og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.
Personalet skal arbeide for et miljø som også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger. Et godt psykososialt miljø vil være med på å forebygge uheldige samspillsmønstre. 
Et inkluderende og trygt fellesskap kommer ikke av seg selv. Vi må jobbe systematisk og bevisst med relasjonsarbeid. Derfor må personalet ha kunnskap om hva som skal til for å
fremme et trygt og godt miljø (Idsøe og Roland, 2017).
 
 
Vennskap
I barnehagen skal vi legge til rette for utvikling av vennskap og deltakelse gjennom å støtte barnas initiativ til samspill med andre barn (Rammeplan)
 
Målet må være at alle barn i barnehagealder skal oppleve vennskap. Voksne som barn møter trenger derfor å være bevisste, kloke og sensitive. Kvaliteten på samspillet mellom voksne og barn har stor betydning, fordi det vil påvirke barnets forutsetning for å mestre positivt samspill med andre barn.
 
Personalet kan påvirke barns lek og utvikling av vennskap både positivt og negativt. Når vi er tilstede og er lydhøre for barnas innspill og initiativ  i leken, kan vi støtte og hjelpe barn i samspill med andre. Det er derfor viktig at vi i personalet har holdningene, kunnskapene og ferdighetene som skal til for for kunne støtte barns initiativ til å bli med i lek og utvikle vennskap 
(Glaser, Størksen & Drugli, 2018)
 
 
Sosial kompetanse
Omsorgsfulle relasjoner er en forutsetning for at barn skal trives og oppleve at Tusenfryd barnehage er et trygt sted å være. Gjennom vår osorg utvikler barnet sin egen omsorgsevne. I barnehagen skal barna lære å fungere 
sammen med andre. Derfor må barnet lære seg noen grunnleggende sosiale ferdigheter. Vi skal støtte barns utvikling av sosial kompetanse, slik at barnet etterhvert mestrer balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta 
hensyn til andres behov. 
 


 
 
Alle mennesker trenger sosial kompetanse for å kunne delta på en hensiktsmessig måte i og for fellesskapet. En vesentlig del av dette kompetanseområdet handler om evnen til empati. Å leve seg inn i andres følelser og forsøke å ta den andres perspektiv ligger latent i oss mennesker, men vi trenger empatiske omgivelser rundt oss for at evnen skal utvikles.
 
Empati er både en emosjonell kompetanse og en grunnleggende sosial ferdighet. For å kunne delta i sosialt samspill med andre på en god måte må barnet forstå at dets handlinger påvirker og får konsekvenser for den man er sammen med.
  
 
Emosjonsregulering er en vesentlig del av barns emosjonelle utvikling. For å kunne regulere sine emosjoner må man gradvis kjenne igjen, sette ord på og forstå egne emosjoner og emosjonsuttrykk. 
 
Et barn må først kunne gjennkjenne og mestre egne følelser 
før det klarer å forstå, føle med og ta andres perspektiv. Derfor trenger barnet å være sammen med empatiske og sensitive voksne med god relasjonskompetanse (Lunde & Størksen, 2015). 

 

Hvorfor oppstår mobbing?

Se film: 

https://www.youtube.com/watch?v=EAVY4bXwvJQ&t=9s